Fästpojkarna

Fylleskandaler, korte konserterog kritikerhyllest. Hästpojken har gjort seg bemerket pågodt og vondt i 2008.

–Den første spillejobben gikk sådårlig at arrangøren begynte å gi
publikumbillettpengene tilbake under konserten. Og det helt uten at noenhadde bedt om det, ler Pontus Tengren, perkusjonist i Hästpojken.

Hankan smile av det i dag, men Gøteborg-bandet hadde nok håpetpå noe annet da de startet turneen i Karlstad i våres.

–Vår nye trommis hadde giret seg opp med store mengder alkohol,og det gikk ikke særlig bra, fortsetter vokalist MartinElisson. Det er nok vårt absolutte bunnpunkt sålangt.

Menhistorien om Hästpojken er langt fra noe trist kapittel. Om duhar hørt på radio i løpet av sommeren er detstor sjanse for at du har fått med deg den supercatchy låtaom vår alles favorittfyllik# Shane MacGowan. Den tannløseantitesen til det ellers så sjarmerende irske folkslag hargjort Hästpojken til et av de mest spilte bandene på P3.

Platen Caligula har fått jevnt over gode kritikker, ogfremtiden ser lys ut for svenskene. Uansett, med overskrifter som“Berusat band stängs ute från Stadsfesten”og “Stjärnorna anklagas för nakenskandal” følgerdet også historier om, ja nettopp, fyll og skandaler.Overskriftene henviser til en episode på Kaliberfestivalen iMariestad, hvor Hästpojken, i følge svenske tabloiderskal ha opptrådt totalt snydens, levert et altfor kort sett ogderetter løpt nakne rundt og forsøkt å presseseg inn på scenen hvor Håkan Hellström spilte. Treav bandmedlemmene ble overlatt til politiet av stedets vakter.Saken blir imidlertid dementert på bandets blogg somoppspinn og misforståelser.

–Det var dumt oguriktig slik det ble fremstilt i pressen, men jeg
anser ikke detder som noen nedtur. Både plateselskap og management gned segi hendene over all den oppmerksomheten vi fikk, sier Martin.

–Detbeste var at alt dette skjedde samtidig med lanseringen av platen.

–Altså. Vi har gitt ut en 32 minutter lang plate, så atkonsertene ikke blir særlig lengre enn 40 minutter erganske normalt, forklarer Pontus.

–Og Håkan Hellströmer en gammel kompis. Vi ville aldri gjort noe for å ødeleggefor han. Dessuten anser vi ikke det å spille i bar overkroppfor å være en nakenskandale.

MenHästpojken er så mye mer enn yndet tabloidfyll. Det helestartet som et adhoc-prosjekt for to gamle kjenninger fraGøteborgs indiepopscene# trommeslager Pop-Lars fra BroderDaniel, og Martin Elisson fra Bad Cash Quartet.

Martin haddedelvis lagt musikken på hylla da Bad Cash la inn
årenei 2004, men plukket opp gitaren i forbindelse med en spillejobb påen fest. Etterhvert dukket musikken deres opp på Myspace,og flere plateselskap meldte sin interesse. Det kan Hästpojkentakke en 10 år gammel låt for.

Martinskrev nemlig semi-hit’en Shane MacGowan da han var 17, og etter at den endelig ble gittut i januar 2008 har det ikke stått stille rundt bandet.
Den påfølgende debuten Caligula ble spilt inn på rekordtid.

–Vi brukte 1-2 uker i studio tilsammen. Hele platen består stortsett av første- og andre tagninger, forteller Martin.

–Det handlet mer om energi og vilje enn perfeksjonering. Noen gangerer det bedre å bare tenke fuck it, og la det bli som detblir.

Og det er kanskje nettopp her Caligulas styrkeligger, i det litt
uferdige, rå uttrykket. Det som ersikkert er at både kritikere og musikkprodusenter hartrykket bandet til sitt bryst.

–Vi hadde på mangemåter mye å bevise. Til tross for den
oppmerksomhetenvi har fått på grunn av tidligere meritter, har vi jostartet fra scratch med Hästpojken. Og det betyr foreksempel å spille på små scener i rurale strøkfor 5 betalende. Men det det handler mest om er ågjenoppfinne seg selv, og det er noe av det viktigste for meg sommusiker.

Midt under årets vårturné bledet for mye for den tidligere Broder Daniel-trommisen. Martin tarigjen ordet.

–Pop-Lars hoppet av bandet, noe som selvsagtvar trist, men også til det beste. Lars har nettopp blittfar, hadde pappaperm fra
turnévirksomhet, og har i tilleggen fulltidsjobb å se til. Det ble
vanskelig åkombinere med bandet, så han kastet inn håndkledet.

–Vi fikk en ny giv da vi måtte omstille oss, og vi føleross kanskje
enda mer som et band nå enn før,fortsetter Pontus.

– Vi har gradvis spilt oss bedre og bedre, ogsommerens festivaler har gått strålende.

Hvahar så vært høydepunktet så langt iHästpojkens karriere?

–Hultsfred var utrolig bra. Ogikke minst Storås! Vi trodde ikke folk kjente oss her iNorge, men det var stappfullt foran scenen da vi gikkpå.Fulle nordmenn liker tydeligvis Shane MacGowan, ler Pontus.

Martinfår siste ord.

–Mitt høydepunkt var egentlig detå komme i gang med den kreative prosessen. Og jeg likerfølelsen av at dette er noe vi kan fortsette med en godstund fremover.

X