Foto: Suie Ann Le

KNIPS: Suie Ann Le

Husfotografen til Adidas har ikke studert foto. Hun har heller ikke fullført videregående. Danse på scenen med Justin Bieber derimot…

– Som kid får jo alle et lite digitalkamera. Det hadde jeg legit alltid på meg, sier Suie.

Og det har hun hatt siden. Kameraet var med på reisen fra Filippinene til Sandnes som fireåring, og videre til Oslo da hun droppet ut av videregående. Det var en fast makker – i all hovedsak for å kunne dokumentere vennene sine og et hav av interesser: Sang, instrumenter og ikke minst dans (for ikke å glemme de «andre magiske talentene» som hun selv kaller dem).

Selvportrett. Foto: Suie Ann Le

BIEBS TIL BLITZ

– Jeg dansa i åtte år. Det var det jeg skulle satse på. Så jeg har jo hatt noen syke danseoppdrag som jeg glemmer av og til. Jeg var backupdanser for Justin Bieber i 2016. 

Hva faen?
– Han hadde sang som het «Children», hvor han plukket ut kids rundt omkring i verden da han skulle på turné. Han var veldig-veldig hyggelig. 

Så det at han spytta på noen fans er ikke illustrerende for personligheten hans?
– Neinei, haha! 

– Jeg har også vært med på World Championships of Performing Arts, som er en av de største konkurransene i verden innen alt av scenisk kunst. Så ja, jeg har levd et helt annet liv!

Suie er kun 21 år. Etter å ha sett seg lei av det rigide regimet på medie- og kommunikasjonslinja på VGS droppet hun ut og fikk seg raskt et nettverk som frilanser, til tross for sin unge alder.

Burna Boy. Foto: Suie Ann Le

– Da jeg droppet ut hadde jeg spart opp litt penger. Jeg bestemte meg for å flytte til Oslo for sommeren, bare for å se hvordan det gikk. Og det jeg gjorde var bare å si ja til alt – være med på alt. Men jeg hadde jo ikke tro på at dette skulle gå.

Men faen som det gikk! Og om det var noen tvil for henne selv ble den visket ut i fjor da Suie fikk være med å ta bilder på Kadetten med YLTV. 

– Da var jeg surrounda av musikk. Det var så mye kreativitet på en plass, noe som inspirerte meg utrolig mye. Det å se hvordan bildene mine ble etterpå tente noe helt annet i meg. Selv om jeg var sååå sliten, var jeg utrolig takknemlig for hver dag jeg fikk der.

Playboi Carti. Foto: Suie Ann Le

Hva tenker du på når du skal ta et bilde da?
– For meg spørs det alltid på situasjonen. Jeg liker å bli kjent med de jeg tar bilde av så jeg kan finne ut av hvem de er og hvordan de uttrykker seg foran kamera. Så jeg pleier å sette av tid til en liten «bli-kjent-runde» før jeg tar bildene. Jeg liker å gjøre «out of the world-ting», så det å bygge deres selvtillit til å stole på hva jeg ser for meg er viktig. Ofte prøver jeg bare å være meg selv – skikkelig. Være rar. Føle at jeg er hakket rarere enn dem, så de føler seg komfortable med å være litt rare selv. 

Føler du deg tøffere med et kamera for hånden?
– Ja, absolutt. Det funker også som en icebreaker.

Foto: Suie Ann Le

SUIEVERSE 

Bildene til Suie er eksplosive og fargerike. Akkurat som dama bak linsa. Det overføres i aller høyeste grad til blinkskuddene som skytes. Selv forteller hun om hvordan hun prøver å tenke utenfor fagbøkene som ble tvunget på henne i skoletiden. 

– På skolen lærer man om ting som det gylne snitt, nøyaktig hvordan man tar bildet og så videre. Jeg liker å tenke typ: Ok, det er det første man ser, men hva om vi gjør det sånn. Typ unormale vinkler, sier hun om prosessen sin. 

Foto: Suie Ann Le

Hun fortsetter.

– Jeg tar det på sparket. Dessuten er jeg veldig glad i å redigere bilder i etterkant – og det å finne ut av alle de ulike måtene man kan gjøre noe på.

Som et bevis, spesielt på teften for redigering, finner man motebildene hennes. 

– Det der var et passion-project, som jeg gjorde med noen venner, blant annet en designer. Jeg tok dem med i studio, satt på musikk og bare viba. De bildene er veldig inspirert av GQ sine forsider – som er veldig ekspressive. Og med prosjekter som dette, som er helt uten tøyler, merker jeg at jeg i større grad kan uttrykke min stil.

På den kommersielle siden, har Suie noen gjeve samarbeid. Shootene for Adidas fungerer som vitnesbyrd på nettverksevnene til Sandnesværingen, samt kompromissløsheten i stilutrykket hennes. 

Foto: Suie Ann Le

– Jeg hadde et oppdrag for Adidas. Og de var helt sånn «vi stoler på deg, gjør som du vil». Og da fikk jeg gå fullt for min stil, på noe som vanligvis er veldig strengt. Det føltes veldig spesielt å gjøre kommersielt foto på en helt annen måte. Etter det har jeg jobbet med dem flere ganger, noe jeg er veldig takknemlig for. 

Sist men ikke minst, nettsiden din «Suieverse». Hva er greia? 
– Det starta med en joke fra vennene mine. Jeg har gjort så mye rart i livet, så jeg har en stor drøm om å gjøre sånn som Cole Bennett. Han har noe som heter Lyrical Lemonade, som er hans eget firma. Hvor han hoster festivaler, lager filmer og selger merch. Det er det jeg ser for meg at Suieverse kan bli – at det kan bli mye mer enn foto. 

SUIE LE ANBEFALER: En enigmatisk fotograf

@lossiusvisuals 

– En annen kvinnelig fotograf, som gjør litt som jeg gjør. Hun var en av mine første fotovenner, og siden har vi holdt sammen. Hun har en veldig spesiell stil – det er ofte hun tar bilder her i Oslo, og klarer å få det til å se ut som det ikke er det. Noe som er veldig spennende. Hun klarer å få den utenlandske følelsen, liksom. Hun er også anonym, og det er kun de nærmeste som vet hvordan hun ser ut. Så jeg synes det er utrolig kult at hun har greid å få til det.

Knucks. Foto: @lossiusvisuals

I KNIPS intervjuer vi en fotograf, som får anledning til å anbefale en annen.