Hva er musikksjangeren «escape room»?

I folk sine Spotify-årslister dukker det til stadighet opp merkelige sjangere. En av dem er «escape room». Hva er det? Svaret finnes – et sted i algoritmene.

b
a

Så er den over oss, Spotify Wrapped-dagen. Dagen da alle med et snev av musikkinteresse og tilgang til sosiale medier deler ferdiglagede plakater fra Spotify som viser hva de har hørt mest på det siste året. Om det har blitt litt Charli XCX i år, om Future har døyvet smerten ved å leve? Mulig det, ja!

Oppsummeringer er alltid artig, spesielt når oppsummeringen handler om den viktigste personen i verden, nemlig en selv.

Jeg fant for eksempel stor glede i å få vite at jeg i løpet av det siste året har lånt øre til hele 539 ulike sjangre, noe som uten tvil finnes.

Men … det var ikke bare antallet sjangre som var litt rart, det var også navnet på sjangeren som dukket opp der nederst på femteplass, bak de fire åpenbart veldig ulike sjangrene rap, «norwegian pop rap», trap og «swedish trap pop» , nemlig sjangeren med det mystiske navnet escape room.

Av 539 sjangre er den jeg har hørt femte mest på.

«Escape room» dukker opp også på andres topplister. Artisten Psycheek hadde den på førsteplass på sin . Men hva er det egentlig? 

LES OGSÅ: Dorian Electra, hyperpop og homopropaganda

Spørsmålet har blitt stilt før. I 2016 publiserte magasinet Festivalpeak en artikkel som prøvde å nøste opp i dette moderne mysteriet.

Spotifys algoritmer tar utgangspunkt i data fra musikkintelligens-programmet Echo Nest API. Programmet samler inn data fra alle låtene som ligger på strømmeplattformen, og gir dem scorer på ti ulike indikatorer, for eksempel tempo, dansbarhet, og positiv følelse, og grupperer deretter låter som skårer nokså likt inn i sjangre.

I artikkelen fra 2016 hevdes det at escape room skårer høyt på feminitet, ungdommelighet, og modernitet. Samtidig skåret musikken nesten helt nederst av alle de 1482 sjangrene på jule-het. I tillegg var lyttemønstrene for slik musikk mye preget av passiv lytting.

En mystisk miks, med andre ord.

Ifølge nettsiden Everynoise, som samler musikkdata, er den mest escape room-ete låta av dem alle 100gecs’ «ringtone (remix)», med Charli XCX, Rico Nasty og Kero Kero Bonito.

Med tanke på at 100gecs er kjent som de kanskje mest eksperimenterende og sjanger-overskridende nye artistene i mainstreamen, er det kanskje ikke overraskende at det er vanskelig for algoritmen å klassifisere den. Samtidig er gjesteartistene på «ringtone (remix)» – forøvrig omtalt i NATT&DAGS Best Akkurat Nå-spalte da den ble sluppet – nokså ulike: rapperen Rico Nasty, popstjernen Charli XCX og hyperpop/indie-gjengen i Kero Kero Bonito.

Andre låter i sjangeren inkluderer Yaejis lavmælte elektropop-perle «WAKING UP DOWN» (les vårt intervju med henne HER), Charli XCXs litt dubstepete, litt trance-aktige poplåt «anthems», de svenske rapperne-nå-bare-raringer Bladee og Ecco2ks «Girls just want to have fun» og Yves Tumors pop-punkete «Gospel For A New Century».

I tillegg finner man nylig NATT&DAG-intervjuede Dorian Electra sin låt «Sorry Bro (I Love You)».

Kanskje kunne man bare kalt det NATT&DAG-musikk? =)  Eventuelt: «ny og rar musikk»?

Psycheek oppsummerer det slik:

– Det har bare blitt en slags sjanger hvor Spotify ikke helt klarer å sette et sjangernavn på noe, men heller bare feier et visst lyttemønster under en slags meningsløs forvirrende sjanger.

Escape room!

LES OGSÅ: Yaeji med ny mixtape: – Uansett hvor jeg drar, er det mange folk som ser ut som meg, som kan relatere til meg