Elliphant: – Jeg vil tilbake til undergrunnsmiljøet

– Jeg har mistet mange folk fra min mer ukontroversielle bakgrunn på denne reisen, og jeg vil vinne tilbake den delen av meg, sier svenske Elliphant til NATT&DAG.

b
a

Etter gjentatte forsøk får NATT&DAG endelig lanseringsfest-klare Ellinor «Elliphant» Olovsdotter på tråden. Hun er hjemme i Sverige og er tydeligvis ute og spaserer. Et par gang forsvinner hun litt fra samtalen og snakker til noe eller noen. Går hun tur med hunden?

Hun svarer entusiastisk på spørsmål og snakker i lengre resonnementer, før hun stopper opp og spør: «vent, hva var det du spurte om igjen?». Serviceminded og sjarmerende.

– DU HAR SIKKERT hørt historien om den festen i Paris og så videre, sier hun i forbifarten og referer til hvordan hun uforvarende ble oppdaget av produsenten Tim Deneve og videre mer eller mindre slumpet til å bli internasjonal popstjerne. På spørsmål om hva som eventuelt har utviklet seg i soundet hennes siden debuten i 2012 og frem til årets Living Life Golden svarer hun:

– Det har ikke forandret seg noe særlig. For meg handler det om alt mulig som blir slengt min vei. Karrieren min startet jo ganske random. Jeg kom ikke fra musikkscenen og jeg har en veldig amatørmessig måte å lage musikk på. Jeg prøver å putte mitt beste i det og står på til det føles riktig.

LES OGSÅ: Den testosterondominerte bookingen til Musikkfest Oslo er gjespefremkallende

Og hvorfor ikke. For Olovsdotter er det viktig å understreke at hun ikke er en «vanlig» artist. Hun er åpenbart ikke en artist som tar seg selv veldig høytidelig. Å varme opp stemmen før konsert er dritkjedelig, meldes det. Da er det bedre å hyle nedpå et par whiskeys og gire seg opp med en fet mixtape.

Elliphant skal opptre på NATT&DAGs lanseringsfest. Hva kan publikum forvente?

– Ikke noe fancy opplegg. Ingen pyro, ingen skjerm med masse grafikk. For meg har live-opptredener vært 80% av hele pakken fra starten av. Jeg har tilbrakt så mye tid på veien. Live skal det være full on og fra hjertet. Kjøtt og blod – veldig personlig. Det skal være som å komme inn på en fest. Det er meningen at jeg etter hvert skal ha blitt profesjonell, men jeg driter meg fortsatt ut. Hver gang er en ny opplevelse, og det er aldri perfekt, sier hun.

– Jeg er all over the place og glemmer ofte teksten. Veldig vill og uprofesjonell. Og veldig real.

ELLIPHANT FREMSTÅR SOM rastløs og eventyrlysten, og har tidligere uttalt at hun mesteparten av tiden bare føler seg som en hippie – hvilket gir mening, skal det vise seg. Men hun understreker at hun ikke liker å henge med hippies (hvem gjør vel det?).

Mens jeg tror vi fortsatt snakker om hippies, så sklir det plutselig over i noe annet.

– Du snakket om sex, ikke sant?, sier hun.

Hva, nei, altså…

…ja, du nevnte sex?

– Nei, jeg snakket om hippier.

– Det er noen ting i livet man egentlig aldri lærer. Som forandrer seg ettersom øyeblikket forandrer seg. Du kan være en superstud eller noe og ha med deg en ny jente eller gutt hjem hver natt. Men det vil alltid være forskjellig. En ny utfordring på en måte. Det er en veldig real connection. Ved siden av sex, er konserter det mest intime som finnes. Hvis ikke publikum gir meg noe, blir jeg en fucking ho, svarer hun.

Olovsdotter har alltid vært avhengig av å uttrykke seg på forskjellige måter. Før hun ramlet inn i musikken gikk det mye i fotografi.

– Du kan ha mål, drømmer og jobbe fokusert og målrettet. Men ikke vær redd for å ta en snarvei! Musikk bare kom min vei. Du kan høre det på min første låt, «Tekkno Scene». Det er ikke en spesielt personlig låt. Nå om dagen prøver jeg å være mer personlig i musikken og utvikle min egen stemme. Eller, jeg prøver å lære meg å synge, jeg er jo nærmest tonedøv.

PÅ COVERET TIL det siste albumet Living Life Golden, ligger Ellinor i armene til en ganske fjollete-utseende skapning som heter Blisseh, blir det fortalt. Blisseh er ment å representere at det er flere personer involvert i prosjektet Elliphant.

– Jeg føler meg ikke ensom. Blisseh er min maskot og turné-kompanjong. Hen representerer familien bak Elliphant.

LES OGSÅ: Hester V75 om mote, musikk og bøttehattens trendpotensial

Musikkarrieren til Elliphant tok kjapt av, og siden sitt første album i 2015 har hun vært verden rundt og jobbet med en drøss store artister: Diplo/Major Lazer, Mø, Skrillex, Azealia Banks, Twin Shadow, for å nevne noen. Nå virker hun litt lei. Ikke av å lage musikk, men alt maset rundt. Hun nevner kjapt i forbifarten tilknytningen til den skandaleomsuste og voldtektsanklagede Dr. Luke, «who has the worst reputation right now,», og hinter til at hun er litt ferdig med det megakommersielle. Nå har hun gjort den greia, på tide å gå videre.

– Jeg trodde jeg kunne gjøre en revolusjon i mainstreamen, men det funket ikke slik. Jeg kommer aldri til å være en vanlig kommersiell artist. Jeg har mistet mange folk fra min mer ukontroversielle bakgrunn på denne reisen, og jeg vil vinne tilbake den delen av meg. Jeg vil tilbake til indie- og undergrunnsmiljøet og ikke ha presset fra store labels og brands. Jeg vil bare lage musikk og lære meg å være musiker. Være real og utvikle meg.

Ekte hippie shit, altså.

Elliphant spiller på NATT&DAGs lanseringsfest på TAKET i Oslo 10. juni. Inntil da kan du høre hennes nyeste utgivelse Living Life Golden alle steder du hører nye utgivelser.

Elliphant