Åtte opplevelser verdt å få med seg under Festspillene i Bergen

Sponset innleggi samarbeid med Festspillene i Bergen

Bergens-festlighetene går av stabelen fra 24. mai til 7. juni. I den perioden skal byens scener og konserthus gjeste alt fra Berlin’esque klubbmusikk, teaterekvivalenten av et Haaland-spark og neo-sufisme – hva nå enn det betyr.

Og er du student, eller en ungfole under 30, koster hver gig, konsert og forestilling kun 200 kr stykket. Festlighetene er ikke utelukkende forbeholdt fiffen!

Vi har tatt en kikk på utvalget, og dette er hva du definitivt må få med deg under Festspillene i Bergen i år.

han gaiden

Kulturhuset i Bergen – torsdag 25. mai kl. 21.00

Du står i det tjukkeste av Berlin. Strobelysene gjør det vanskelig å se og røyken får det til å føles som om du puster inn munnfuller vann mellom ølslurkene. Klærne klistrer seg til kroppen din – og andres. Du står i smørøyet og er, i det øyeblikket, på fjellet av hva kulhet kan være.

Sånn er det å høre på han gaiden. Trioen, bestående av Ingrid Skåland Lia, ​Kristin Mella Myhrvold og Ragnhild Moan, har skapt et beatmonster. Med vokalspill, trommemaskin, synther og saksofon er musikken til han gaiden noe av en helt egen art, og kan kanskje beskrives best som dansegulv-poesi. Det slår, sparker og sjarmerer.

Siden oppstarten i 2018 har bandet sådd på seg et rykte som et av landets heteste band (og en aldri så liten Spellemann). NRK P3 meldte at de er et av bandene man bør se live i 2023. For å sitere dem: «Noen ganger trenger man konserter som byr på en sann virkelighetsflukt, og på dette området tilbyr han gaiden en sterk, samlet og suggererende pakke.»

Näkymätön kansa – Det usynlige folket

Foto: Jørn Holm

Den Nationale Scene – torsdag 25. mai og fredag 26. mai kl. 19:00

Kven: Det er et ord mange har hørt, men de færreste vet hva betyr – selv kvenene. «Det usynlige folket» er det nordnorske teateret Kvääniteatteris første oppsetning, og har blitt beskrevet som en teaterdebut uten sidestykke. NRKs anmelder skortet ikke på rosen og sammenlignet pangstarten med «Erling Braut Haalands debut i Premier League».

Forestillingen er et klasserom i et identitetsparadoks som fremdeles utforskes. Det er alt annet en belærende. Det er søkende, opplysende og ikke minst morsomt. Samtidig presterer stykket å bære frem hvilke dilemmaer den kvenske minoriteten står ovenfor etter en årrekke med fornorskingspolitikk.

Stykket er mesterlig satt sammen av humor og tristesse – slapstick og beretningen om et mørkt kapittel i den norske historien. Gjennom de dyktige skuespillerne blir en verden som for de fleste er fremmed brakt til lyset, i en opplevelse som både er viktig og fornøyelig. Som de selv sier «Näkymätön kansa – Det usynlige folket er en forestilling om tvil, undring og en yogaball».

Les mer og se hele programmet på Festspillene i Bergens nettside

Hania Rani

Foto: Martyna Galla

Grieghallen – mandag 5. juni kl. 19:30

Om livet er å finne i musikken, og ting som vær, vind, sol, mørke, sorg og glede er gjemt blant pianoets tangenter, så har Hania Rani funnet dem. 

Den selvutnevnte pønkeren er for flest kjent for sitt sjangeroverskridende og nyskapende virke som komponist. Diskografien hennes kan ikke beskrives som annet enn balsamerende og opprørende. Med Hania Rani på øret er selv livet mest mundane øyeblikk, som det å henge opp klesvasken, en film skutt på 16mm. 

Opprinnelig utdannet som klassisk pianist fikk hun øynene opp for pop, jazz og elektronika og ble inspirert av band som Portico Quartet, Radiohead og The Beatles. Resultatet, selv kun med tangentene for hånden, er et konsumerende lydlandskap det både er lett og godt å gå seg vill i. 

Nils Bech m/dansere fra Nasjonalballetten

Foto: Jonathan Vivaas Kise

Den Nationale Scene – lørdag 27. mai og søndag 28. mai kl. 19:00

Nils Bech er ikke fremmed eller redd med kunsten sin. 

Hans kreative vingespenn strekker seg fra det klassiske, tradisjonelle, populære og uprøvde. I en kulminasjon av hans virke har han nå satt sammen hva som kun kan kalles en «postmoderne opera».

I lag med Nasjonalballettens dansere, koreograf Anaïs Touret, billedkunstner Ida Ekblad, strykekvartetten Oslo Strings og andre musikere har han satt farger og fasong til en allerede imponerende diskografi. Låtene som fremføres stammer fra hans egen katalog, forsterket av de mektige uttrykkene til sine medsammensvorne. 

Les mer og se hele programmet på Festspillene i Bergens nettside

Arooj Aftab

Foto: Pressefoto

Håkonshallen – tirsdag 6. juni kl. 19:30

Neo-sufisme, en empyreisk altrøst og et stykke urdu-americana. Du trenger ikke vite hva noe av det betyr – alt du må vite er at Arooj Aftab er noe for seg selv. 

Musikken hennes trekker i mange tråder, og er et resultat av et lappeteppe av erfaringer. For hun ble født i Saudi Arabia, vokste opp i Pakistan og studerte i USA. Reisen imellom har lagt til grunn for et rikt musikkunivers. Aftabs øye for inspirasjon er ikke noe å kimse av. Arkitektur, poesi og musikk – arabisk, asiatisk og vestlig – kommer sammen til en diskografi som er mektig, sammensatt og frisk.

Som føIger ble Arooj Aftab den første pakistanske artisten til å vinne en Grammy i 2021. Kort tid etter tildelte hun verden plata Vulture Prince – som for øvrig både Pitchfork og Rolling Stone ga velfortjente store grønne tommeltotter. 

Humans 2.0

Foto: Yaya Stempler

Grieghallen – søndag 28. mai kl 13:00 & 18:00 og mandag 29. mai kl 19:30 

Dagene hvor sirkus var enstydig med halvsvette literspann med popkorn og skilte alenefedre i klovnesminke er over. I hvert fall med Circa. Det australske nysirkuskompaniet forener bevegelse, dans, teater og sirkus i en sansefest ulikt noe annet. Det er også tilfellet med den kritikerroste forestillingen deres: Humans 2.0.

Med ti kropper på scenen, i bølgende harmoni og infernalsk intensitet, forteller Circa om det å være menneske – drakampen mellom sjelero og kontinuerlige prøvelser. Alt mens menneskekroppen tøyes til det ekstreme (som å slenges vegg-i-mellom). Skapt av sirkusvisjonæren Yaron Lifschitz, satt til musikk av komponist Ori Lichtik og lyssetting av Paul Jackson har Humans 2.0 av Circa turnert siden 2004 og gledet publikum i mer enn 40 land. Kompaniet ligger i fronten av den australske nybølgen innen sirkus – hva nå i ville vesten det skulle bety.

Les mer og se hele programmet på Festspillene i Bergens nettside

Sacrificing m/Hooman Sharifi & Motorpsycho

Foto: Nyebilder

Den Nationale Scene – onsdag 31. mai og torsdag 1. juni kl. 19:00

Hva har Stravinskijs mesterverk, balletten Vårofferet, og det norske villebass-bandet Motorpsycho til felles? Forestillingen Sacrificing.

Motorpsycho, med sin blanding av psykedelisk rock, jazz, metall og pønk, er kanskje et av landets mest betydningsfulle band. Hooman Sharifi på den andre siden var før teatersjef på Carte Blanche, og har opptjent seg et renomme som både danser og koreograf. Sammen utgjør de en kreativ kraft verdt å få med seg. 

Sacrificing er en eklektisk og symbiotisk opplevelse, og en fortelling om individet og den «enkle» kroppen i møte med livets store ofre – det rituelle, seremonielle og teatrale, men også det hverdagslige. Iscenesatt til Motorpsychos voldsomme musikk, fremført av sjølveste, og satt til Hooman Sharifis dans, skapes et voldsomt scenestykke – og noe som ville imponert Stravinskij selv.

BIRGET; Ways to deal, ways to heal

Foto: Pressefoto

Studio Bergen – En drøss av forestillinger fra torsdag 25. mai til lørdag 3. juni 

«Birget» er et samisk uttrykk som beskriver en tilstand av å mestre eller overleve et miljø av endring – et begrep samene historisk sett har gjort seg intimt kjent med. 

I år skal Den norske sannhets- og forsoningskommisjonen levere sin rapport – fylt perm til perm med uretten begått overfor samer, kvener og skogfinner opp gjennom historien. Danseforestillingen er et svar på dette. Den er av den helbredende sorten. For skal noe bli bedre, må det diskuteres. Derfor blir publikummet invitert inn i et rom hvor alt av berøringsangst elimineres. 

Nasjonaldanserne fra Carte Blanche presenterer et hjerterått stykke bygget opp av historier om de statlige overgrepene, og en fortid som ligger oss nærmere enn hva de fleste liker å tro. Oppvisningen er friskt pust og en direkte utfordring av dagens forsoningsklima, og sådan, en sann mestring av situasjonen samene, kvenene og skogfinnene står ovenfor den dag i dag.

Les mer og se hele programmet på Festspillene i Bergens nettside