DÅRLIG MATCH

b
a

Redefine Your Identity er det “snertne” navnet til kleskjeden Match sin nye motesatsning. Forrige torsdag holdt Match i Torggata en liten fest for både kunder og presse. En fin affære med avslag på klærne, DJ Thomas Gullestad, rosa drikke og søtsaker (da teller jeg med Didrik Solli-Tangen tok en trall). Redefine kolleksjonen er skapt av Frank Remme. Designeren er kommet tilbake til Norge etter 17 år i utlandet hvor han har jobbet med merker som H&M, WeSC og ved motehusene Christian Dior og Christian Lacroix. Remme har til og med vært sjefsdesigner for H&M.

Det er ikke mulig å unngå begynnende skeptisisme i møte med den lange og forvirrende tittelen på klesmerket. “På folkemunnet” blant dem som var på Match sin fest, kaltes det bare Redefine. Min assosiasjon til merkets egentlige tittelen er en selvhjelpsbok, mens jeg trekkes mot sjampo når jeg hører Redefine. Men hvem vet, kanskje ACNE het “Clothing to hide your acne” en gang i sine unge dager?

“Vår/Sommer 2012 er inspirert av elementer i moderne arkitektur og møbeldesign hvor kontrastene i form eller farge gir inspirasjon til nye snitt og detaljer.” (Reklamemagasinet s. 8) Designeren bedyrer at bruken av farge og kontrasterende stoff skaper en “avslappet, men likevel raffinert look.” (s. 8) Jeg kan si meg enig i dette ved et fåtall av kolleksjonens enkeltplagg, for eksempel i plaggene på bildet i denne saken. Mye av kolleksjonen speiler også Match sine eksisterende merker og sikrer dermed vellykket en eldre kjøpsbase, men for meg som aldri har kjøpt et plagg på Match ser det ut til at jeg har vandret inn i en gammelmodig seksjon av en liten H&M. Enkle cardigans i flere farger. Firkantede strikkegensere med vid hals i flere mørke farger. Lange og luftige tunikaer med halvlange armer. De eneste møblene jeg ser inspirasjon fra er i så fall Ikea. Billig og enkelt, men vanskelig å sette sammen. Samme med arkitekturen, de litt for store blå kortebuksene ligner en av de mange opplåste Ikeaklossene rundt om i verden.

Dette er et Norsk merke med vanskelig navn og glembare klær som kan fås både finere og billigere på Weekday eller H&M.

Du kan se og lese mer om kolleksjonen på www.matchfashion.no.