Vi anmelder Anne Franks dagbok, DNS

b
a

Anne Franks dagbok, DNS

Premiere14. september 2013

Enlevende historie om isolasjon.

Fra6. Juli 1942 levde åtte menneskeskjebner, i total isolasjon på et loft i etkontorbygg gjemt bak en bokhylle. To år etter, 4. august 1944, ble de tofamiliene Frank og van Damm tystet på og arrestert av Gestapo. Det eneste somble igjen på loftet var Anne Franks dagbok. Den ble funnet av Miep Gies somhjalp dem under isolasjonen sammen med Kraler. For fjerde gang blir Anne Franksdagbok satt opp på DNS, men denne gangen med en mer usensurert versjon. Detteville gjøre stykket mye rikere og mer sannferdig, sier regissør Ola B.Johannesen i programmet. Likevel er det viktigste med historien fremdeles densamme: Å bringe videre dette vi aldri må glemme.

Energisk og sjarmerende

Dørenetil Teaterkjelleren åpnes og publikum møter melodier fra annen verdenskrigderiblant Marlene Dietrich. På en scene foran står ti par sko i ring rundt detsom synes å være Anne Franks dagbok. Skuespillerne sitter allerede fordelt påscenens sider og ser livlig på oss som tar plass i salen. Langs sidene påscenen står det fullpakket med møbler oppover veggene, noe som kan minne omfotografiene av de forlatte haugene med møbler og kofferter jødene måtteforlate når de ble arrestert av Gestapo. En klokke ringer plutselig, og scenenblir omgjort til det overfylte loftet mens Anne Frank begynner å fortelle frasin dagbok.

Man får gjennom Anne Franks dagbokoppleve to verdener# hennes tanker og det som skjer rundt henne. Til tross foromstendighetene kommer det godt frem at Anne Frank er en tenåringsjente. Hun erenergisk, leken og med en gryende seksualitet.

Petervan Damm gir publikum flere latterkuler med sin sjarmerende sjenerte væren ogkomiske kommentarer hvor han for eksempel er flau over sin mor# slik vi allekan huske det fra tenåringstiden.

Menneskelige relasjoner

Anneforteller fra dagboken sin om en dag da Miep Gies hadde spurt dem om hva deville gjøre når de kom ut. Én etter én forteller de livlig hva de gleder segtil. Margot (Annes søster) vil danse, og Peter vil gå på kino. Annes mor vildrikke en kopp, helst en kanne, med god kaffe med sukker og fløte, fru Van Dammvil ta et bad, mens herr van Damm kjøpe fløtekake. Doktor Dussel som også levermed dem gleder seg til å se sin kjære Charlotte, og herr Frank vil på piknikmed hele familien.

Manfår god tid til å bli kjent med hver og en av de åtte menneskeskjebnene og ogsåderes relasjoner som utvikler seg. Anne Frank og Peter van Damm utvikler blantannet en søtt og flørtende forhold sammen mens hun går fra å ta avstand til åfå et godt forhold til sin mor.

Ofte får man føle på trangheten på loftetog noen ganger virker det også litt vel trangt mellom sceneskiftene som kanføre til litt kaos. Men dette glemmer jeg fort for under flere av de livlige ogsjarmerende scenene tar jeg meg til og med selv i å glemme den tragiske sluttenhistorien skal frem til. Skuespillerne gir gode prestasjoner og det virkerekte.

We’ll meet again

Anne,Margot og Peter spiser jordbær mens de diskuterer religion. Anne vil stå forsitt og for seg selv og fortsatt, i en krig, tror hun at alle mennesker er godepå bunnen. Scenen avbrytes av høye og skjærende Gestapo-stemmer som etter 25måneder har funnet dem.

Herr Frank står alene på scenen og holderen sterk og dokumentarisk epilog hvor han forteller hva som skjer videre. Énetter én døde etter at de ble sendt østover og én etter én setter sine skotilbake på scenen. Anne Franks far var den eneste av de åtte som overlevdeandre verdenskrig og viet videre livet til datterens dagbok.

Medet passende tradisjonelt og klassisk scenespråk fikk ensemblet frem historienvi aldri må glemme. Og dette til stående applaus!

AnneFranks dagbok

Av: Frances Goodrich & Albert Hackett

Regi: Ola B. Johannesen

Scenograf & kostymedesigner: GjermundAndresen

Med:Ine Marie Wilmann, Herman Bernhoft, Susann Bugge Kambestad, Ellen BirgitteWinther, Stig Amdam, Gerald Pettersen, Marianne Nielsen, Martin KareliusØstensen, Lykke Kristine Moen og Sverre Røssummoen.