Vi har sett Kick-Ass 2

Haltende budskap,deilig vold

I Kick-Ass 2 har Dave Lizewski(Aaron Taylor-Johnson) lagt superheltskoene på hylla. Han har sagt seg ferdigmed livet som superhelt og slått seg til ro med livet på high school. Helt tilhan en dag oppdager at han er en trendsetter, og at flere og flere mennesker ibyens gater har begynt å kle seg ut og opptre som superhelter. Nå vil hantilbake i spillet som Kick Ass og han vil ha med Hit Girl (Chloë Grace Moretz)på laget.

Det er ingen grunn til at Kick Ass og resten av gjengen medliksom-superkrefter skal fortsette kampen mot onde makter i oppfølgeren tilsuksessen fra 2010. Filmen handler hovedsaklig om det samme som første film –om ordinære mennesker som forsøker å føre sine liv som supermennesker. Tilsyvende og sist utreder de absolutt ingenting, og når rulleteksten beklerlerretet, føles det naturlig å stille seg undrende til filmens ytre motivasjonsfaktor.

Var det virkelig nødvendig med en film nummer to? Sannsynligvis ikke, men i etlandskap der den ene superheltfilmen kopiere den andre, er filmen signert regissørJeff Wadlow et meget friskt pust.

Mens flere og flere produsenter satser på en mørk historie og en mørkestetikk (i tiden etter Batman Beginsog Sin City), formidles Kick-Ass 2 gjennom fargesprakende bilderog fengende musikkvideomontasjer. Befriende er det også at karakterene ikkeoppleves som selvhøytidelige, men nerdete og naive. Superskurken, The Motherfucker(spilt av Christopher Mintz-Plasse, kanskje best kjent som McLovin i Superbad), er for psykopat å regne, menhans klumsete tendenser gjør at man ofte overser de psykopatiske trekkene. TheMotherfucker er for øvrig bare én av mange gode karakterer i Kick-Ass 2, og Jim Carrey i rollen som ColonelStars and Stripes drukner bortimot i et hav av fine prestasjoner.

Høydepunktet er likevel volden. Når uskyldige Mindy Macready (ChloëGrace Moretz) utkledd som Hit Girl brutalt kapper av hånden til en av filmensskurker er sjokkeffekten total. Fram til det øyeblikket har filmen kun vært lekog moro – nå amputerer en 15 år gammel jente lem i hytt og gevær. Detpsykologiske ubehaget ved scenen og lignende scener er kanskje hovedårsaken tilat Kick-Ass 2 fungerer godt på trossav det haltende budskapet filmen med jevne mellomrom forsøker å formidle.

Martin T.Johannessen

Premiere 23. august