Vi har sett Jeg er din

Mina er i tjueårene og alenemor til seks år gamle Felix.Hennes tidligere ektemann er en av mange hun har hatt et seksuelt forhold til,men som ikke har fungert slik at det kunne være langvarig. Hun er skuespiller,men får ikke til det helt heller. Hun har sønnen i helgene og bruker resten avdagene sine på å finne en mann. Den store kjærligheten. En dag, i en litt forintim vintagesjappe, møter hun svenske Jesper. Jesper er i Oslo for å promotereen film som han har skrevet manus til. De deler noen perfekte dager sammen i oslosommeren,hvor de blant annet tørrpuler på graven til Henrik Ibsen på St. Hanshaugen.Dessverre må Jesper dra tilbake til Sverige. Etter noen heite runder på Skype,bestemmer Mina seg for å ta med seg sønnen og bo hos Jesper i Sverige en stund.Ikke overraskende er dét litt mer enn Jesper ønsker.

Foreldrene til Mina er indiske og dypt skuffet overdatterens valg i livet. Det er en ulidelig amper stemning i hver scene nårMinas familie behandler henne som et obsternasig lite barn. Det er vondt å sehenne videreføre sitt sinne og desperasjon på sønnen. De mange mennene spillesgodt som selvsentrerte drittsekker. Hun lar dem bruke henne. Flerehjerteskjærende scener ser Mina på gråten etter en nok et møte med en mann somikke vil annet enn å komme på rumpen hennes, før han drar tilbake til sinegentlige kjæreste.

Det er et dristig innblikk i en kvinne som ustødigebalanserer mellom de inngrodde tradisjonene man finner i Oslo sitt indisk-norskemiljø, og den norske kulturen Mina har vokst opp i. Regi, kamera og klipp fårOslo til å se like vakker ut som i Joachim Trier sin Oslo, 31. august. Noen litt uvirkelige Hollywood-klisjeer trekker historienned. Som for eksempel Minas leilighet. Den er større og bedre dekorert ennCarrie Bradshaw sitt krypinn i New York.

Også Mina og Jespers forhold har et preg av amerikanskeromantiske komedier, men en framtvunget og forelskelsestung dialog som på norsker litt vanskelig å svelge.

Men desto mer Minas håp om kjærlighet svinner hen, destosterkere blir historien hennes.

SirenLøkaas