Vi har sett Elysium

1 / 6 stars

Like interessant som å se et påkostet cyberpunk-estetiskveggmaleri tørke

VET DU HVORDAN vikan vite at Max da Costa, spilt av Matt Damon, er et godt menneske? Elysiumåpner med Max som barn, og barn er gode, så derfor må Max være god. Han bleogså oppdratt av en nonne, så da burde saken være klar. Når handlingen kreverat båndet mellom Max og hans barndomskjæreste Frey (Braga), nå voksne ogfremmedgjort fra hverandre, knyttes på nytt, får Frey øye på hans F+M foralltid-tatovering. Vi så Frey skrive dette på Max’s hånd i åpningsscenen, så davar det filmatisk tatt hånd om. For å kjøre saken hjem er det noen flashbackstil barndommen med et svulstig og pompøst lydspor, i tilfelle noen skulle tvilepå at båndet nå er restaurert til sin gamle styrke.

Det finnes tross altingen grunn til å ta seg bryet med å skape en interessant historie med nyanserterollefigurer når man kan benytte seg av de billigste triksene i boka for åskape en emosjonell reaksjon hos publikum.

Elysium er en enorm, luksuriøs romstasjon en times tid unnajorden hvor alle de rike bor fordi jorden er overbefolket og full av skitne,fattige mennesker som er omgitt av søppel hele tiden. Nøyaktig hvordan dennesamfunnsstrukturen oppsto, eller hvordan den opprettholdes, får vi aldri vite.Det er nok meningen å anta det er de rike på Elysium sin skyld, ettersom de joer rike, og onde. Den slags detaljer er ikke så viktig.

I stedet vies alltid til mennesker som løper litt og roper litt og slåss litt og skyter litt ogsprenger noe(n) – med filmatiske klisjeer som de nevnt tidligere spredd ut forå bidra med kontekst. Hadde alle disse actionscenene hatt et snev avoriginalitet kunne det vært greit nok, men de er dessverre søvndyssendekjedelige og krydret med replikker som «that’s a nasty cut you’ve gotthere» eller “you seem to be bleeding” eller hva enn det var. Manusforfatterenmå ha skrevet liggende i koma for å kunne komme på slike gullkorn.

Enkelte filmer er en fornærmelse mot sitt publikum, og medsine simplistiske karakterer, klisjeer og uinspirerte uoriginalitet er Elysiumnettopp det.

Premiere 16. august