Urovekkende fulltreffer fra Eastwood

Bradley Cooper storspiller, og hvert eneste øyeblikk av Clint Eastwoods intense snikskytterfilm American Sniper er foruroligende.

Chris Kyle er soldat under Operation Iraqi Freedom. Han har en urovekkende ambivalens rundt vold, men gjør jobben sin som snikskytter uten å blunke. Clint Eastwood har laget en film som gir gjenlyd av tematikken vi sist så fra ham midtveis i filmen Unforgiven (1992): angsten et menneske føler ved å drepe.

American Sniper er basert på en selvbiografi skrevet av Chris Kyle, en tidligere SEAL-skarpskytter. Både boken og filmen er viet til Kyles liv som sønn, mann, far, og mest av alt: dekorert militærmann. Kyle er en av de mest dødelige snikskytterne i amerikansk militærhistorie. Han er bekreftet å ha drept 160 mennesker, men sannsynligvis har han drept mer enn to hundre fra hustak i i Irak. Kyle er alltid sikker på at han forsvarer amerikanske tropper og sitt land mot «villmenn». Han er metodisk og uforstyrrelig og bommer sjeldent – selv på stor avstand. Han skyter opprørere, medlemmer av Al-Qaida og – når han mener det er nødvendig – kvinner og barn.

Hver gang snikskytteren har en irakisk mann i siktet, minner det om slik man opplever krig gjennom moderne krigsspill som Gears of War eller Call of Duty. Det understreker hvor umenneskelig det er å plaffe ned mennesker på trygg avstand. Kyle er overbevist om at irakerne er skadedyr, og samvittigheten hans er ikke tynget av livene han har tatt, men heller de amerikanske soldatene han ikke klarer å redde. Heldigvis er våpensiktet den eneste naturlige sammenlikningen til spillverdenen. Musikken er lavmælt og passende for å utdype den intense soldattilværelsen.

Sniper III

Skuespillerne er fabelaktige. Bradley Cooper klarer virkelig å vise kontrasten mellom livet som soldat i et fremmed land og det som familiemann. I American Sniper er også kjekkaskrigeren™ lagt på hylla til fordel for en mer virkelighetsnær blanding av muskler og ølmage. Når Kyle og hans menn kjører gjennom irakiske gater, knuser dører og løper opp og ned trapper, tar kameraet opp akkurat det som er nødvendig for å dramatisere hendelsen – ikke mer. Den generelle atmosfæren av byene og det spredte livet i gatene pakkes inn i handlingen, og hvert eneste øyeblikk av filmen gjør oss urolige. Som i Hitchcocks Rear Window (1954) setter regissøren oss inn i situasjonen gjennom linsen på den spionerende mannens kikkert, og på denne måten tvinges vi til å se målet i nærbilde idet Kyle utløser skuddet.

Chris Kyle har to personligheter. I felten med SEAL-soldatene er han selskapelig, morsom, og relativt blasfemisk mot den muslimske tro. Hjemme hos sin kjærlige kone er han derimot tilbaketrukket. Øynene hans er livløse, og alt han gjør er å la krigen spille som en kinofilm i tankene. American Sniper blir slik en lavmælt feiring av en krigers dyktighet, men på samme tid en sørgmodig klagesang over soldaters fremmedgjøring og elendighet tilbake i «den virkelige verden».

I en alder av 84 tar ikke regissør Clint Eastwood seg tid til annet enn livets harde realiteter. Fra soldaten i krig følger han Chris Kyles rehabilitering og dimmitering – hele veien til familiens uunngåelige kollaps .

Siren Løkaas

Premiere 23. januar

american sniper