Istid 3: Dinosaurene kommer

Global nedsmeltning er allerede passé, og den nye trusselener redebygging og etableringsfasen. Det vet alle som nærmer seg 30.

Nå kanforplantning naturligvis være en spesielt tilfredsstillende affære hvis man er utrydningstruet mammut. Mindre artig for de single vennene som kjent, også hvisdisse er en rastløs sabeltanntiger eller et stinkende, skjeløyd dovendyr. Og hvisdesperasjonen driver sistenevnte så langt at han stjeler egg fra en dinosaur, ja da har man en ganske sjarmerende filmidé.

For de som kjenner konseptet: Rutsjing nedover bakker ogutfor stup er det fortsatt en del av. Det nye er at den akk så faste og stabileisen muligens viser seg å skjule en vill og forundelig verden. Og muligens erdinosaurene ikke utryddet likevel…

Og 3D såklart – en fin oppfinnelse. Ikke ny. Sansynligvis bedre enn noen gang. Fortsatt – i stedet for ett lag, får filmen altså 3-4 med luftimellom. Noen egentlig effekt får man mest med små elementer, snøfnugg eller gnister for eksempel,som kan danse rundt en meter forran lerretet, i stedet for det. Det er jogøy, men føles ikke akkurat revolusjonerende, og jeg tviler på at det er dettesom skal redde kinofilmformatet.

Ellers er det visst jobba en del med manus ognorskoversettelse, for mange av replikkene sitter over nivå. Når det er sagt –var de først i gang kunne de gjerne tatt seg en ekstra frihet eller to, og mammut-LinnSkåber og -Otto Jespersen kunne vært litt mer som på tv. Det blir for dårligforpleining for oss over 13. For de andre tror jeg dette er rågøy.