En moderne klassiker i western-thriller-sjangeren

En moderne klassikeri western-thriller-sjangeren.

Individet i møte med menneskelig natur.Du kjenner ingen førdu vet hva de vil ha. Denne livsvisdommen meddeles advokaten (Fassbender), The Counselors navnløse hovedfigur, ibetydningen om du vet hva de vil ha, så har du makt over dem, samt evne til åforutsi når deres interesser havner i konflikt med dine. Rollegalleriet iCormac McCarthys første filmmanus er klassisk western-materiale: lykkejegere,lovløse individualister og einstøinger i sivilisatoriske og moralskegrenseland. Kultur er et fremmedord, det finnes bare natur og instinkt, somillustrert av Malkinas (Diaz) foretrukne tidsfordriv: å se sine to geparderjakte harer og felle byttet med stil og eleganse. Det er seksuelt, kan hunfortelle. Sex og makt er de grunnleggende motivasjonene, men forskjellen de toi mellom er uklar.

The Counselor er en gavepakke til de av oss som aldri slutter åmase om hvor viktig manuset er for å lage god film. Naturlandskapet, som alltidhar ligget der som en egen karakter i alt americana,er erstattet med psykologiske landskap: individet i møte med menneskelig natur,og i McCarthys bekmørke verden er dette den mest fryktinngytende naturen avalle. Det er dialog-drevet thriller – omtrent hver scene består nestenutelukkende av to mennesker som ikke gjør annet enn å snakke med hverandre, menvelskrevne replikker i møte med et dyktig skuespiller-ensemble får det til å følessom så mye mer. Karakterene og handlingen vokser seg større i fantasien, hvorfilmen lever sitt eget liv.

Vi får i det storeog hele ikke vite så mye om handlingen – det meste holdes skjult. Vi får vite atadvokaten har havnet i en knipe som gjør det nødvendig å involvere seg i endophandel verdt tjue millioner dollar. Det er ikke så mye et spørsmål om detkommer til å gå bra, mer et spørsmål om hvordan alt kommer til å gå tilhelvete. Ridley Scotts regi treffer en nerve med subtilt filmspråk, Michael Mann-aktig,som om ild og svovel ligger og ulmer under overflaten fra start til slutt, godthjulpet av et lydspor med mer enn et lite nikk til Ennio Morricone. Resultateter en moderne klassiker i western-thriller-sjangeren.

Premiere 15. november