Anmeldelse: Beglomeg – Eurokrjem

Det er forsatt håp for Europa.

6Jeg klarer ikke la være å tenke på Raga Rockers «Ingen Adgang», og linja «Du kommer ikke inn du er for streit», når Eurokrjem fyller øregangene som en bristen demning med sin euforiske krautfunk. For det er ikke alle som vil få adgang til septettens obskøne diskogrotte.

«Hvem skal dømme egentlig» starter ballet og gjør det enkelt å stille seg selv spørsmålet om det i det hele tatt er mulig å dømme. Dette er på mange måter en nærmest opplagt intro til plata, og en god introduksjon til deres egendefinerte Eurohåp-begrep (en slags musikk– og livsfilosofi). Tittelen og låta kan fungere som et mantra for Eurohåp: Ikke døm, bare godta musikkens fysiske påvirkning og påkjenning på kropp og sjel.

Og det fortsetter med en insisterende kraft om å ta dette innover seg. Eurokrjem er en øvelse i sjangeroverskridende (danse)musikk, som står i opposisjon til alt hva angår konvensjoner. Det er fri flyt. Selv benytter de seg av egendefinerte begreper som dizzie listening, svartjenka og Eurohåp for å beskrive musikken, og dette danner et ganske godt bilde av hva dette formidable lappeteppet av en plate er for noe.

Det er problematisk å trekke frem enkeltlåter – da denne hovedsakelig instrumentale festen av en plate renner fritt som Donau gjennom et håpefullt Europa – men spesielt «The Land of 1.000 Snakes/IV: The Land/The snake» markerer seg som platas klimaks. En uimotståelig dansbar låt som svir gummien av skoa og brenner seg videre inn til du ikke har mer hud igjen under føttene. Her eksploderer Beglo, og det er dette som gjør de så forbanna bra. En tight rytmeseksjon, og et sammensurium av trompet, sax, synther og gitar som kjemper om kapp om å være først ute av høyttalerne. Med avslutningssporet, en cover av Wenche Myhres «Vi Lever», introduserer Beglomeg oss for eurohåpets anthem.

Et bilde som til stadighet dukket opp i hodet mitt ved gjennomlytting av denne plata, og som beskriver Beglomeg ganske godt, ser omtrent slik ut: Beglomeg styrer et tidlig Roxy Music fra innsiden av hodet til Alan Vega som spiller live på studio 54, backet av et afro-disco orkester fra Soweto anno 82´, mens Freddie Mercury står blant publikum med én hånd i været og én rundt pikken, og klarer ikke bestemme seg for om han skal runke eller danse.

Tittel: Eurokrjem

• Artist: Beglomeg
  • Utgiver: Fysisk Format