Anmeldelse: A tribute to Patrik Fitzgerald

Det er både dristig og pretensiøst å slippe en dobbel hyllestplate til en artist bare de færreste i dag kjenner til. Torgeir Lund i Crispin Glover Records bryr seg ikke om slik. Han gir ut den musikken han selv synes er viktig.

Patrik Fitzgerald er en snart 53 år gammel singer/songwriter fra London som trådte frem under, og som en del av, punkbevegelsen. Mest kjent er nok låten “Safety Pin Stuck In My Heart«, som ble en aldri så liten hit for opphavsmannen og også har vært covret av blant andre Chumba Wamba. Her er det Israelvis som får gleden av å ta for seg denne inderlige hyllesten til punken og kjærligheten. Mest oppsiktsvekkende er nok samarbeidet mellom Dead Kennedys vokalisten Jello Biafra og Motorpsycho med “Punch«. En storslagen maktdemonstrasjon.
Det er nesten litt vanskelig i det hele tatt å skulle vurdere skiva siden det har vært så vanskelig å få tak i det opprinnelige materialet. Man har rett og slett lite å sammenligne med.

Skiva, med sine mange trønderske innslag og ganske så omfattende utvalg av artister fra den gamle norske undergrunnsscenen, fungerer som en identitetsmarkør. Som det ofte er på slike samlinger, er det nok likevel slik at det er de mest kjente og erfarne artistene som kommer best ut av det.
Bidrag fra Trondheims stoltheter Motorpsycho står i en klasse for seg selv. Ellers er det artig hvordan sjarlatanen og humoristen Geoff Berner får frem ordenes slagkraft i sin versjon av “All The Years of Trying«. Fitzgeralds egne låter var ofte korte, sarkastiske utbrudd basert nesten utelukkende på kassegitar og vokal. Sosialt kommenterende og ironiske nidviser om alt og ingenting, men alltid med humor og glede. Ellers er det selvsagt morsomt og kuriøst å få høre mannens låt i korrekt reggaedrakt når Benjamin Zephaniah tar for seg “Work. Rest. Play.Reggae«. Personlig er jeg veldig glad for å få denne samleren i hende, selv om jeg nok enda heller skulle hatt en antologi som samlet Fitzgeralds egne innspillinger. Det har vært umulig å skaffe i mitt voksne liv.

Når det gjelder denne samleren blir det naturlig nok veldig massivt med en dobbelplate og 31 låter, men alt i alt er jeg svært tilfreds med å ha tilgang til den første punkpoetens låter.