Sånn går det når et kollektiv deler på bil-abonnement

Om du skulle ha behov for en bil, men ikke har råd til å kjøpe en akkurat nå, finnes det en bedre løsning. Fra 3 399 i måneden (for en Smart EQ Fortwo) kan du nemlig abonnere på biler med tjenesten Fleks. Der kan du velge mellom 30 ulike modeller, og over 300 biler å velge mellom. Det inkluderer alt fra små by-vennlige el-biler til store SUV-er. Fleks har hybrider, elektriske og bensindrevne biler, med og uten tilhengerfeste. Kort sagt: noe til ethvert behov.

Og ikke nok med det, du kan bytte bil hver måned!

Vi lot Johan og Anders, to gutter i begynnelsen av 20-årene som bor i samme kollektiv i Oslo teste Fleks i en måned, og spurte dem om hvordan hverdagen med bil har vært så langt.

Les også: Det er 2020, og du kan begynne å abonnere på bil

Hvordan deler dere i kollektivet på bil-abonnementet?
Johan: – Vi har delt ut fra behov, altså at hvis jeg trenger bilen en dag spør jeg om Anders skal bruke den, og hva han skal, så prioriterer vi hvem som skal bruke den utifra hvem som trenger den mest.

Har dere noen tips til hvordan andre kollektiv bør dele på et Fleks-abonnement?
Johan: – Det viktigste er vel her, som på mange andre fronter, god kommunikasjon. Si ifra i forkant før man tar bilen, og ha forståelse hvis den andre skal bruke den til noe, som kan være viktigere enn det man skal bruke den til selv. Det blir rett og slett som et forhold. Det handler om å gi og ta, og god kommunikasjon. Bilen blir på en måte som et barn man har sammen. Det er viktig å ta godt vare på bilen, og å ha god kommunikasjon rundt hvem som tar den når, osv.

– Bilen blir på en måte som et barn man har sammen

Hva slags bil har dere valgt og hvorfor?
Anders: – Vi har hatt en Opel Ampera-E, en elbil. Den har vært veldig grei å ha. Enkel å kjøre, enkel å parkere, men fortsatt plass til både folk og utstyr. Elbil gjør det litt gøyere og enklere å kjøre og parkere i Oslo.

Hva har dere gjort med bilen?
Johan: – Vi hadde veldig flaks med timingen, så jeg fikk bilen samme uka som jeg skulle flytte, og da var det veldig praktisk å ha bil. Jeg har også brukt bilen mye under eksamensfilm-innspilling, den gjorde seg meget godt til å frakte både crew, cast og utstyr i. I tillegg til dette var bilen en god unnskyldning for å ta en besøksrunde hos foreldre i Lillestrøm og på Nesodden.

Anders: – Jeg slapp unna en stappfull korona-smittebuss og kunne kjøre på jobb 17. mai. Jeg fikk også tatt meg en besøksrunde til venner på Nesodden.

Ønsker du å teste et bilabonnement? Les mer og registrer deg her!

Bruker dere bilen på forskjellige måter?
Johan: – Jeg bruker bilen til stort sett alt, kjøring til og fra skole og skolearbeid hjemme hos andre, kjøring til kompiser, eller bare kjøring for å ha noe å gjøre. Det er jo elbil, så man slipper dårlig samvittighet.

Anders: – Jeg synes det er litt hat å kjøre i byen og prøver å unngå det så fremt jeg kan. Men mulighet for å velge en elbil gjør det litt diggere når det først må til, og det er jo supert å ha muligheten til å komme seg ut av byen til noe annet enn marka. 

Har dere gjort noe dere skammer dere over med bilen?
Johan: – Ja. Jeg har dessverre prestert å kjøre på rødt lys, og andre trafikkregel-brudd, som jeg som yrkessjåfør skammer meg over, men det mest skammelige har nok vært turene på McDonalds- drivethrough, som det har blitt litt i overkant mange av.

Har dere løyet til noen og sagt at dere eier bilen?
Johan: – Ja, jeg har prøvd, men ikke holdt på løgnen så lenge, da det står «Fleks» på skiltene og ville endt opp med et forklaringsproblem når jeg ikke lenger har bilen …

Hvem ville dere anbefalt Fleks til?
Johan: – Folk som skal flytte og trenger bil, folk som bor i byen og stort sett ikke har behov for bil, men som plutselig trenger det. Rett og slett alle med lappen uten egen bil som kan ha bruk for det.

Hvordan har personligheten deres forandret seg nå som dere har tilgang på nye biler?
Johan: – Jeg har blitt litt hyggeligere. Når venner nå spør om hjelp til henting av møbler fra finn.no, flytting, eller andre transport-oppgaver, har det blitt vanskeligere å si nei, da jeg stort sett ikke har noe bedre å gjøre. Når det i tillegg er elbil slipper man dårlig samvittighet med tanke på miljø, så da var det ikke mange gode motargumenter til bilkjøring. Så nå regner jeg bare med at de stiller opp for meg neste gang jeg trenger det!

Anders: – Jeg har vært sleip og prøvd å holde det hemmelig at jeg har tilgang på bil for å slippe unna masse kjøreoppdrag jeg ikke klarer å si nei til. 

Hva er det beste med å kunne kjøre bil?
Johan: – Jeg setter stor pris på friheten som kommer når man har både bil og lappen. Det blir veldig mye enklere å besøke venner og familie som kanskje bor litt lenger unna, og det blir veldig mye lettere å si «oi, shit, nå går parkeringen min ut, så nå må jeg nesten stikke» hvis man vil slippe unna ytterligere sosialisering.

Hva kan dere gjøre nå som dere har bil som dere ikke kunne gjøre før?
Johan: – Det er så mangt. Alt av daglige gjøremål kan bli løst på en enklere måte, man slipper å sjekke kollektivtransport-tilbudet før man sier ja til sosialisering, og man kan f.eks. frakte en nyinnkjøpt vase fra Glasmagasinet hjem, uten å måtte ty til sykkel.

Ønsker du å bli bilabonnement? Les mer på fleks.no!